الاسبوع الأول من التدريب في برنامج تطوير الألعاب من KACST و Badir بادر و Index

اليوم هو الأربعاء الثامن و العشرين من شهر أبريل الشمسي و هو أيضاً يمثل نهاية أول أسبوع في برنامج مدينة الملك عبد العزيز و بادر بالتعاون مع Index Holding للتدريب على الملتي ميديا.

Today is wednesday the 24th of april 2010, and its also the mark of the end of the first week of training that KACST and Badir is providing partnered with Index Holding in Multimedia.

وعدتكم بذكر ملخص عن ما فعلناه أسبوعياً و هذه هي البداية, إذ بدأ التدريب في يوم السبت الرابع و العشرين من شهر أبريل 2010, فقسمنا على غرفتي اجتماعات مؤقتة واحد لكل مسار لحين وصول الأجهزة و المعدات.

I promised to create a small summery of each week of training here, and here is the start. We started training on the 24th of April (the weeks start on Saturday here). We got divided to into 2 conference rooms, for each training path. The set up is temporary until all the equipments have been imported and labs have been setup.

اليوم الأول و الثاني
بدأنا التدريب في قسم تصميم الألعاب للرجال بتعرفنا على مدربينا (كين ايشي و شقيرو إنويي) ثم علي مبدأ تصميم الألعاب بتصميم القصص أولاً ثم تصميم لعبة لسرد هذه القصة, فبدأنا بتصميم قصصنا في اليوم الأول و في اليوم الثاني طورناها لتصبح لعبة.

في الجزء الثاني من اليوم الثاني قمنا بتعلم مبدأ ( انسخ و عدل ) في تصميم الألعاب حيث تنسخ الأفكار من لعبة قائمة و يقوم المطورين بتعديلها بناءً على النقاط الجيدة و نقاط الضعف لها, و قد قمنا بتقطيع لعبة ترافيان المشهورة و ذكر محاسنها و سيئاتها استعداداً لليوم الثالث.

First and Second days
we started the men gaming path course by meeting our teachers (ken Ishii and Shigeru Inoue), then we learned about creating stories first then create a game from it (story driven design). On the second day, we developed the stories in the first day into actual games on paper.

In the second half of the second day, we learned about the design approach of (copy and tweek), where games are copied then analyzed for its pros and cons, then altered and tweeked. We took the web game Travian, which is very popular around the world and especially in the MENA region, and we dissected its pros and cons.

اليوم الثالث و الرابع
في يومنا الثالث طلب منا بانفراد لتصميم لعبة مشابهة لترافيان بناء على مبدأ ( انسخ و عدل ) ثم قسمنا إلى فريقن و كانت مهمة كلاهما بناء لعبة جديدة خاصة لهم من هذه الأفكار, فاستغرق كلا الفريقين يوماً كاملاً لتصميم لعبتين على انفراد.

في اليوم الرابع قمنا بزيارة معرض جايتكس و تمكنا من رؤية شركة تحدي التي تقوم بتسويق و تعريب بعض الألعاب في المنطقة و قد تم تبادل روح المنافسة و التحدي بين بعضنا البعض (ساخر). في فترة اليوم الرابع الثانية قمنا بعرض ألعابنا للمدربين مع وجود السيد كاتسوشي.

قام “الفريق الأزرق” بعرض لعبتهم و قد لفت انتباهي قيام الفريق بمراعاة المبدأ الثلاثي في موازنة قوى القرى في اللعبة كما هي الحال في لعبة ( حجرة ورقة مقص ).

قمت بعد ذلك بعرض لعبة فريقي “قلوب من فضة”, لن أتكلم كثيراً عن لعبتنا لأني لا أريد إظهار تحيزي لها هنا و لكنها الأفضل بين الاثنين طبعاً (ساخر).

Tres and Quatro
on the third day, we started individually designing a game by using the copy and tweek method simular to Travian, then we advanced by creating two teams, each instructed to create a game based on our ideas. It took us a whole day to come up with our designs.

On the fourth day’ morning, we took ourselves to the GITEX convention and met with some members of a Dubai based gaming publishing company called “Tahadi” and we expressed our future game’s superiority to them. I am glad that gaming had its presence in GITEX. Sadly, that was the only exciting part of GITEX. On the second part of the fourth day, we presented our games to the amazing trainers we have, Katsushi-san was also there to watch.

The “Blue Team” presented their game first, and I was very impressed by the way they approached balance by using the trinity of (rock paper scissors) in their villages.

I presented my team’s game “Hearts of Silver”, which is also the name of the team, which I don’t want to talk about so I don’t show my bias opinion, but I do think the game rocks.

الخامس
في يومنا الخامس و الأخير في أول أسبوع للتدريب قمنا بمراجعة ألعابنا التي صنعناها من قصصنا في يومنا الثاني و قام كل متدرب بعرض لعبته, و في الفترة الثانية من اليوم اعطينا تعليمات بأننا سنقدم لعبتين لنصنعها في الشهور الأولى من التدريب, و بعد ساعات من العصف الذهني توصلنا إلى لعبة أعتقد أن لها مستقبل باهر و لها فرصة للتطوير المتدرج و للكسب التجاري الذي يتواءم مع طبيعة التدريب, و لكني أعيب اللعبة في كونها ذكورية بحتة حيث إني أردت أن أصمم لعبة أستهدف فيها ابنة أختي الصغير.

The Fifth
on Wednesday (the work week’s final day) we reviewed our story driven personal games we created on the second day and presented the to the trainers. In the second part of the day, we were told that we will be creating 2 games during the course of the first couple of months of training, and that we had to come up with 2 ideas for those games. After hours of brain storming, we came up with one game that could be iteratively constructed and it also had a decent business model, which is great since that’s the nature of our training. I wished we could have a less masculine game though, I want to be able to target my niece as a player.

وختام الأسبوع مسك
سنقوم في الأسبوع المقبل متابعة العصف الذهني للتوصل للعبة أخرى و أفضل لو كانت تستهدف الفئة الأنثوية حيث أنهم يقدرون بقريب من النصف من ألاعبين هذه الأيام, ربما يجدر بنا أن نترك تصميم اللعبة الأنثوية للإناث؟ هذا لا يهم و لنقم بتصميم بعض الالعاب و لنركل بعض المأخرات.

The final battle (of the week)
we will continue brain storming next week to come up with a second game to develop, and I really hope we could target females in it. Women are almost close to half of gamers nowadays as you might know. Maybe we should leave the design of that game to women? Nah, who cares who designs the games, lets kick some butts.

اشكر الجميع من من قام بإنجاح هذا البرنامج و اشكر المدربين و المتدربين من الإناث و الرجال في كلا المسارين و اشكر تفاعلهم في المنتدى الغير رسمي للبرنامج, و أترككم ختاماً مع بعض الصور من كلا المسارين التي التقطت أثناء التدريب.

Thanks to everyone that helped in developing this program and thanks to all the trainers and trainees, men and women, and to everyone who is contributing to the unofficial forum. I will leave you now with some pictures taken during our training.

9 thoughts on “الاسبوع الأول من التدريب في برنامج تطوير الألعاب من KACST و Badir بادر و Index

  1. ماشالله,بداية قوية, وشكلها ممتعة فعلاَ. موفقين, وشكراً عبدالله لابقائنا على اطلاع بالبرنامج.

    Like

  2. Great Job! .. You cannot imagine how happy I am for you 🙂

    especially when I saw the pictures of the discussion board … I’ve got to tell u … this looks PROFESSIONAL

    I wish you a bright future that is full of achievements

    Like

  3. ماشاء الله الله يوفقكم

    لكن

    شكل عددكم قليل مقارنة بالبنات؟!

    حنا كل مسار تقريبا 45 بنت

    انتم كم؟

    Like

  4. جميل ما شاء الله ، طيب و اللي هالشي كان امنيته و تعلم الماكس و البرمجة و كلش، هل الدورة هذي يمكن تعاد السنوات القادمة ان شاء الله؟
    و اللي وده يتخرج ثم يدخلها <<بدري!

    الله يوفقكم ان شاء الله ولعلكم تحققون امنيه كل سعودي و هي بصنع لعبة…

    متابع..

    Like

  5. السلام عليكم,

    ودي أسئلك أخوي كم ساعة كان الدوام؟ وهل الدوام مختلط ولا رجال لحال وبنات لحال (لأني أفكر السنة الجاية أجي بس إذا مختلط ما أقدر).

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: